
Bez toho, aniž bychom se naučili delegovat práci se nakonec udřeme a vyhoříme. Často nám v tom brání jen naše vlastní obavy, nedostatek důvěry v ostatní. Přece si všechno nejlíp udělám sama! Ano, asi je to pravda, ale i kdyby tomu tak bylo, tak fakt, že práci za vás udělá někdo jiný na 95 % je pořád lepší než to, že ji děláte sama! A vám tak zbyde čas na něco jiného.
Takže jak na to? Zde najdete TIPY JAK NA ÚSPĚŠNÉ DELEGOVÁNÍ
- Identifikujte vhodné úkoly pro delegování
Nejlepší je vybrat opakující se úkoly, spíš rutinní, administrativní – alespoň pro začátek. Zároveň se na vše podívejte i z hlediska priorit. Právě přepracovanost a moc úkolů nám brání v tom uvažovat strategicky.
Praktické tipy, jak na to:
- Sepište si alespoň rámcově co vše děláte (stačí okruhy) a kolik vám zabírají času
- Z toho vyberte věci, které dělat už nechcete a které můžete předat – konkrétně například: tabulky (ceník, reporty), prezentace (opakující se monitoring, měsíční podklady na meetingy), administrativní úkoly (maily, zápis informací o klientech, podklady pro účetní)
- Napište si, na co Vám chybí čas – ať víte jasně, kam investujete čas, který získáte
- Vyberte správné lidi pro dané úkoly
Pozor – to ale neznamená, že si vyberete ta, kteří nikdy neremcají. Delegování by mělo být v rámci týmu rovnoměrné, na základě silných stránek kolegů ale také při vědomí toho, že je chcete novým úkolem rozvíjet a posouvat dál. Delegování je silný nástroj pro motivaci, jen to správně podat a uchopit.
Praktické tipy, jak na to:
- Požádejte ostatní, ať napíší svůj job description případně aktualizují, co mají včetně času, kolik jim, co zabírá
- Projděte si hodnocení (ať už máte formální či jen v hlavě) – komu co jde nejlépe, v čem byste koho chtěla rozvíjet
- Jasně vymezte očekávání – myslet neznamená vědět
Znáte to – já si myslela, že on to chápe a že to myslíme stejně. Abyste se vyhnuly cestě do pekla, je nutné jasně komunikovat své cíle, odpovědnosti – kdo za co, jaké budou k dispozici zdroje, jaký je časový harmonogram. A hlavně průběžně plnění kontrolujte!
Praktické tipy, jak na to:
- Připravte si podklady pro delegování – například svoje tabulky, reporty, způsob, jakým si zaznamenáváte informace o klientech, které pak zaznamenáváte do systému
- Předejte tomu, kdo má daný úkol provést, projděte to s ní/ním, opakovaně se ptejte – jak to uděláš, je to jasné, máš všechny informace
- Nastavte přesné časy, kdy budete PRŮBĚŹNĚ kontrolovat plnění – nenechte to až nakonec
- Důvěřujte – i samy sobě
Nejčastějším blokem toho, že lidé nedelegují je strach, kterou cítí. Nedůvěra v sebe, bojí se, že se ukáže, že někdo jiný je lepší. Správný lídr ale ví, že jeho role není v tom, aby vše uměl/uměla nejlépe, ale v tom, že namotivuje a vede všechny ke společnému cíli.
Praktické tipy, jak na to:
- Napište si seznam věcí, které děláte skvěle jako lídr – vaší rolí není dělat všechno sama, ale to, že vedete lidi
- Chyby se dějí. U každého úkolu si zapište, co je nejdůležitější výsledek, a soustřeďte se na něj, místo abyste kontrolovala každý detail.
- Začnete u menších úkolů a postupně
- Odměňte se za čas, který delegováním získáte
Chcete se naučit, jak dobře delegovat, zjistit další tipy a tím získat čas pro sebe?
Toto a mnohem více se dozvíte v rámci online MASTERCLASS webináře:
JAK PŘEDCHÁZET SYNDROMU VYHOŘENÍ A NAJÍT WORKLIFE BALANCE
Získáte praktické nástroje, jak delegovat, jak pracovat s vyhořením a jak si nastavit zdravě hranice. Během dvou hodin vám předám více jak 25 let zkušeností. Mým posláním je podporovat ženy při prorážení skleněných stropů. Aby se přestaly bát a podceňovat.