Bez toho, aniž bychom se naučili delegovat práci se nakonec udřeme a vyhoříme. Často nám v tom brání jen naše vlastní obavy, nedostatek důvěry v ostatní. Přece si všechno nejlíp udělám sama! Ano, asi je to pravda, ale i kdyby tomu tak bylo, tak fakt, že práci za vás udělá někdo jiný na 95 % je pořád lepší než to, že ji děláte sama! A vám tak zbyde čas na něco jiného.

Takže jak na to? Zde najdete TIPY JAK NA ÚSPĚŠNÉ DELEGOVÁNÍ

  1. Identifikujte vhodné úkoly pro delegování

Nejlepší je vybrat opakující se úkoly, spíš rutinní, administrativní – alespoň pro začátek. Zároveň se na vše podívejte i z hlediska priorit. Právě přepracovanost a moc úkolů nám brání v tom uvažovat strategicky.

Praktické tipy, jak na to:

  • Sepište si alespoň rámcově co vše děláte (stačí okruhy) a kolik vám zabírají času
  • Z toho vyberte věci, které dělat už nechcete a které můžete předat – konkrétně například: tabulky (ceník, reporty), prezentace (opakující se monitoring, měsíční podklady na meetingy), administrativní úkoly (maily, zápis informací o klientech, podklady pro účetní)
  • Napište si, na co Vám chybí čas – ať víte jasně, kam investujete čas, který získáte
  1. Vyberte správné lidi pro dané úkoly

Pozor – to ale neznamená, že si vyberete ta, kteří nikdy neremcají. Delegování by mělo být v rámci týmu rovnoměrné, na základě silných stránek kolegů ale také při vědomí toho, že je chcete novým úkolem rozvíjet a posouvat dál. Delegování je silný nástroj pro motivaci, jen to správně podat a uchopit.

Praktické tipy, jak na to:

  • Požádejte ostatní, ať napíší svůj job description případně aktualizují, co mají včetně času, kolik jim, co zabírá
  • Projděte si hodnocení (ať už máte formální či jen v hlavě) – komu co jde nejlépe, v čem byste koho chtěla rozvíjet

  1. Jasně vymezte očekávání – myslet neznamená vědět

Znáte to – já si myslela, že on to chápe a že to myslíme stejně. Abyste se vyhnuly cestě do pekla, je nutné jasně komunikovat své cíle, odpovědnosti – kdo za co, jaké budou k dispozici zdroje, jaký je časový harmonogram. A hlavně průběžně plnění kontrolujte!

Praktické tipy, jak na to:

  • Připravte si podklady pro delegování – například svoje tabulky, reporty, způsob, jakým si zaznamenáváte informace o klientech, které pak zaznamenáváte do systému
  • Předejte tomu, kdo má daný úkol provést, projděte to s ní/ním, opakovaně se ptejte – jak to uděláš, je to jasné, máš všechny informace
  • Nastavte přesné časy, kdy budete PRŮBĚŹNĚ kontrolovat plnění – nenechte to až nakonec

  1. Důvěřujte – i samy sobě

Nejčastějším blokem toho, že lidé nedelegují je strach, kterou cítí. Nedůvěra v sebe, bojí se, že se ukáže, že někdo jiný je lepší. Správný lídr ale ví, že jeho role není v tom, aby vše uměl/uměla nejlépe, ale v tom, že namotivuje a vede všechny ke společnému cíli.

Praktické tipy, jak na to:

  • Napište si seznam věcí, které děláte skvěle jako lídr – vaší rolí není dělat všechno sama, ale to, že vedete lidi
  • Chyby se dějí. U každého úkolu si zapište, co je nejdůležitější výsledek, a soustřeďte se na něj, místo abyste kontrolovala každý detail.
  • Začnete u menších úkolů a postupně
  • Odměňte se za čas, který delegováním získáte

Chcete se naučit, jak dobře delegovat, zjistit další tipy a tím získat čas pro sebe?

Toto a mnohem více se dozvíte v rámci online MASTERCLASS webináře:

JAK PŘEDCHÁZET SYNDROMU VYHOŘENÍ A NAJÍT WORKLIFE BALANCE

Získáte praktické nástroje, jak delegovat, jak pracovat s vyhořením a jak si nastavit zdravě hranice. Během dvou hodin vám předám více jak 25 let zkušeností. Mým posláním je podporovat ženy při prorážení skleněných stropů. Aby se přestaly bát a podceňovat.

Zjistěte více na masterclass