Proč je ta tabulka zase špatně? Proč jsme opět nesplnili deadline? Copak jsem neříkala, jak je ten úkol důležitý? Jak je možné, že je kolega tak v klidu, zatímco já se tady hroutím ve stresu? Poznáváte se? Vše spočívá v dobré a jasné komunikaci a v tom, jakou dáváme lidem zpětnou vazbu.

 

Takže jak na to? Zde najdete TIPY JAK DÁVAT EFEKTIVNÍ ZPĚTNOU VAZBU

  1. Příprava

Svatým grálem mnoha věcí, zpětnou vazbu nevyjímaje, je příprava. Není to sexy, ale bez toho to nepůjde. Když chcete dávat kvalitní a efektivní zpětnou vazbu, která k něčemu bude, tak se na to musíte připravit. Žádné výkřiky do tmy nebo hurá akce – teď je něco špatně, tak se jdu z toho vyzuřit. Ne – je potřeba si dělat poznámky, udělat strukturu toho, co chci říct, a hlavně jaký chci aby byl výsledek.

Praktické tipy, jak na to:

  • Zpětnou vazbu plánujte vždy dopředu, ať se na ni všichni mohou připravit – vy i protistrana, ať víte, jak často je a je pravidelná
  • Osnova, body, dokumenty, fakta – to je co potřebujete
  • Pište si průběžně poznámky – za co pochválit, co zlepšit, co je výzva, co změnit

 

  1. Sendvič – vyváženost
    Známe to, ale často na tento princip zapomínáme. Nejdřív pochvala, pak věci ke zlepšení či změně a na závěr opět pochvala. Pokud budete jen negativní, tak člověka zdemotivujete a jeho či její snaha o zlepšení bude minimální. Navíc to není fér – určitě se stala spousta dobrých věcí, které stojí za to zmínit.

Praktické tipy, jak na to:

  • Místo obecného „Děláš skvělou práci“ řekněte: „Moc se mi líbí, jak jsi připravila prezentaci, zejména struktura byla super.“
  • Buďte konkrétní, zaměřte se na faktické věci a navrhněte řešení – namísto „To bylo špatné“ zkuste: „Při prezentaci by bylo užitečné více zapojit publikum. Můžeš třeba přidat otázky, které je povzbudí k diskusi.“
  • A závěr by měl opět vyznít pozitivně – „Vím, že máš skvělý smysl pro detail a věřím, že příště to publikum ještě více zaujme. Těším se na další prezentaci.“

 

  1. Převezměte za zpětnou vazbu zodpovědnost

Jste silné autentické lídryně a tak se nemusíte schovávat za množné číslo, za slova typu: korporace rozhodla, my si myslíme, není to mé rozhodnutí, šéfová říkala. Ne – je důležité si stát za svým a jasně sdělovat zpětnou vazbu. A nebojte se, i když to není vždy jednoduché a ne vždy je zpětná vazba pozitivní, lidé si vás budou vážit víc. Proto, že s nimi mluvíte na rovinu. A proto, že právě skrze zpětnou vazbu mají šanci ze zlepšit a posunout.

Praktické tipy, jak na to:

  • Používejte JÁ – alias ich foma. Prostě mluvte v jednotném čísle😊
  • Využijte svou přípravu a připravte si v hlavě nebo na papíru, co chcete říct
  • Přiznejte že i část zodpovědnosti je na vás: „Možná jsem ti na začátku nedal/a dostatek informací, což mohlo ovlivnit výsledek. Mrzí mě to a chci se z toho také poučit.“

 

  1. Ptejte se – není to one women show

Často ze sebe chrlíme věci a nezeptáme se protistrany – co na to říkáš? Co si o tom myslíš? Souhlasíš? Jako bys navrhoval řešení? Co bys dělala na mém místě? Je důležité naslouchat. Aby nám neunikly důležité informace a tako abychom zjistily, jak moc nás ten druhý pochopil a jak moc je ochotný některé věci změnit.

Praktické tipy, jak na to:

  • Používejte otevřené otázky: „Jak vnímáš tuto situaci?“ „Co bys navrhl/a jako řešení?“
  • Naslouchejte aktivně – vždy nakonec parafrázujte, co jste slyšely – „Rozumím tomu tak, že navrhuješ posunout termín dodání?“
  • Chápou vás? „Řekni mi, prosím, jak tedy změníme přípravu na meeting? Jaký bude postup?“

Chcete se naučit, jak dávat efektivní zpětnou vazbu, jak se přestat bát být sama sebou, jak komunikovat, tak, aby nás ostatní slyšeli a jak zůstat ženou v mužském světě leadershipu – a přesto být úspěšná?

Toto a mnohem více se dozvíte v rámci online MASTERCLASS webináři:

JAK BÝT DOBRÁ ŠÉFKA

Získáte praktické nástroje, jak na to. Během dvou hodin vám předám více jak 25 let zkušeností. Mým posláním je podporovat ženy při prorážení skleněných stropů. Aby se přestaly bát a podceňovat.

Zjistěte více na masterclass